Narzędzia
Menu lewe
Informacja dla podmiotów ubiegających się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
Informacja dla podmiotów ubiegających się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych.
Ogólny opis
Przedsiębiorca ubiegający się o wydanie zezwolenia powinien spełniać wymagania określone w: 1) Uchwale Nr XX/239/2020 Rady Miejskiej w Żukowie z dnia 31 marca 2020 r. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żukowo. 2) Uchwale Nr LIX/769/2023 Rady Miejskiej w Żukowie z dnia 30 maja 2023 r. w sprawie uchwalenia wymagań jakie powinni spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych. (Dz. Urz. Województwa Pomorskiego z dnia 13 czerwca 2023 r. poz. 2913)
Wymagane dokumenty
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz.2519 z późn. zm.) wniosek o udzielenie zezwolenia powinien zawierać:
- imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby przedsiębiorcy ubiegającego się o zezwolenie, oraz jego numer identyfikacji podatkowej (NIP);
- określenie przedmiotu i obszaru działalności;
- określenie środków technicznych, jakimi dysponuje ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności objętej wnioskiem;
- informacje o technologiach stosowanych lub przewidzianych do stosowania przy świadczeniu usług w zakresie działalności objętej wnioskiem;
- proponowane zabiegi z zakresu ochrony środowiska i ochrony sanitarnej planowane po zakończeniu działalności;
- określenie terminu podjęcia działalności objętej wnioskiem oraz zamierzonego czasu jej prowadzenia.
Zgodnie z ust. 1 a do wniosku przedsiębiorca jest obowiązany dołączyć zaświadczenie albo oświadczenie o braku zaległości podatkowych i zaległości w płaceniu składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne. Natomiast zgodnie z ust. 1b oświadczenie, o którym mowa w ust. 1a, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Zgodnie z ust. 2a. przedsiębiorca ubiegający się o zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transport nieczystości ciekłych powinien udokumentować gotowość ich odbioru przez stację zlewną. Zgodnie z ust.5. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta udostępnia w formie elektronicznej na stronach internetowych urzędu gminy lub miasta wzór wniosku o udzielenie zezwolenia.
Dodatkowo należy podać następujące informacje oraz przedstawić dokumenty dotyczące:
- Siedziba firmy.
- Miejsce garażowania środków transportu (samochodów asenizacyjnych).
- Miejsce mycia i dezynfekcji środków technicznych stosowanych lub przewidzianych do realizacji usług.
- Dokumenty potwierdzające posiadanie myjni samochodowej lub w przypadku jej braku promesa firmy świadczącej usługi w tym zakresie.
- Poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dowodów rejestracyjnych pojazdów.
- Zdjęcia samochodów asenizacyjnych z opisami beczki (tył + bok) mówiących o:
a) nazwie firmy przewozowej,
b) numerze telefonu.
- Należy wymienić numery rejestracyjne środków transportu, rodzaj samochodów, typ, firma (samochodów asenizacyjnych).
Sposób dostarczania dokumentów
- Wymagane dokumenty należy złożyć w kancelarii Urzędu Gminy Żukowo, 83-330 Żukowo, ul. Gdańska 52, w godzinach jego pracy, tj. pn..: 7.30 - 17.00, wt.., śr., 7.30 - 15.30, , czw. 7:30-15:00, pt.: 7.30 - 14.30.
- W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie 14 dni.
Opłaty
Na podstawie ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U.z 2023 poz. 2111 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (Dz. U. 2007 r., Nr 187, poz. 1330): - zezwolenie na wykonywanie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych 107 zł.
Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej od wydania zezwolenia powstaje z chwilą złożenia wniosku o jego wydanie.
- Dowód zapłaty opłaty skarbowej należy dołączyć do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Żukowo.
Powyższe opłaty skarbowe powinny być wpłacone na Nr konta BS TCZEW O/ŻUKOWO 81 8345 1029 0202 9045 2000 0001 wraz z następującym opisem: imię i nazwisko lub nazwa firmy, opłata skarbowa za wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Żukowo.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
Wydanie decyzji administracyjnej następuje niezwłocznie, najpóźniej w terminie miesiąca od daty wpływu wniosku. Organ administracji publicznej, przed wydaniem zezwolenia, może:
- Wezwać przedsiębiorcę do uzupełnienia, w wyznaczonym terminie, jednak nie krótszym niż 14 dni, brakującej dokumentacji poświadczającej, że przedsiębiorca spełnia warunki określone przepisami prawa, wymagane do wykonywania działalności objętej zezwoleniem.
- Dokonać kontrolnego sprawdzenia faktów podanych we wniosku o udzielenie zezwolenia łącznie z wizją lokalną w terenie w celu stwierdzenia, czy przedsiębiorca spełnia warunki wykonywania działalności objętej zezwoleniem.
Informacje na temat przebiegu sprawy
- Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z urzędem osobiście.
- Informacje można uzyskać również telefonicznie.
Tryb odwoławczy
Odwołania od decyzji należy składać do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku, za pośrednictwem Burmistrza Gminy Żukowo, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
Skargi i wnioski
Skargi i wnioski związane z pracą urzędu można składać na jeden z poniższych sposobów:
- pisemnie pocztą tradycyjną,
- pisemnie bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy,
- ustnie bezpośrednio u wyznaczonego pracownika urzędu.
Skargi i wnioski są wolne od opłat.
Podstawa prawna
- art. 104 § 1 i art. 107 § 1 i § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775),
- art. 7 ust. 1 pkt 2 i ust. 6 oraz art. 9 ust. 1, 1b i 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1469 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie szczegółowego sposobu określania wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych (Dz.U. z 2023 r. poz. 322)
- Nr LIX/769/2023 Rady Miejskiej w Żukowie z dnia 30 maja 2023 r. w sprawie uchwalenia wymagań jakie powinni spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych. (Dz. Urz. Województwa Pomorskiego z dnia 13 czerwca 2023 r. poz. 2913) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 listopada 2002 r. w sprawie wymagań pojazdów asenizacyjnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 193, poz. 1617).